2024
Carel Blotkamp / P. Struycken, Dutch Wife, 2004, pailletten op folie, 110 x 110 cm
Kim van Norren, Dance me to the end of love (Tekst: Leonard Cohen), 2023, acrylverf op linnen, 70 x 60 cm
Marijn van Kreij, The First Time...; The Last Time, 2008, acrylic on paper, 42 x 29,7 cm each
Joyce Overheul, Men of Quality 1/3, 2019, gicleeprints in aluminiumlijst met houtlook, achter museumglas, 10 x 15 cm
Rory Pilgrim, I am vectorially finding my own fuel reinventing energy, 2017, poster paint on paper, 94,5 x 45 cm
Marijn van Kreij, Untitled (H. Diestel, B. Stietencron, Ik Ben Een Grote Bruine Beer, 1995), 2020, gouache and pencil on paper, 21 x 31 cm
Carel Blotkamp, Selfie goud, 2021, pailetten op foamboard in houten lijst met art-glass, 54 x 48 cm
Kim van Norren, Sterker dan de dood is de liefde Ode aan Eli Content (tekst rouwkaart), 2022, acrylverf op linnen, 160 x 160 cm
Joyce Overheul, Men of Quality 2/3, 2019, gicleeprints in aluminiumlijst met houtlook, achter museumglas, 10 x 15 cm
Marijn van Kreij, Untitled (Max Ernst's Father, Setting a Good Corner, Allegory and Metaphor, Daan van Golden, Bruce Nauman), 2015, collage, book clipping, inkjet on paper and drawing paper, 29,7 x 21 cm
Carel Blotkamp / P. Struycken, Total Dutch, 2004, pailletten op folie, 110 x 110 cm
Joyce Overheul, Men of Quality 3/3, 2019, gicleeprints in aluminiumlijst met houtlook, achter museumglas, 10 x 15 cm
Kim van Norren, Don't worry, be happy (Tekst: Bobby McFerrin), 2023, acrylverf op linnen, 20 x 20 cm each
Marijn van Kreij, Untitled (A Perfect Day for Bananafish, Television Portrait, J.D. Salinger, Paul Graham), 2015, collage, magazine page, pencil on exhibition leaflet and coloured paper, 29,7 x 41,5 cm
Rory Pilgrim, Fire Comes Out Our Mouths With Words We Do Without, 2017, poster paint on paper, 94,5 x 45 cm
kim van norren
joyce overheul
allen ruppersberg
jan vercruysse
20 Jan — 2 Mar 2024
Opening 19 January 17:00 - 21:00
Woorden Weelde

EN

andriesse~eyck gallery welcomes the new year with a group exhibition exploring word as an image, with works by Carel Blotkamp, Marijn van Kreij, Kim van Norren, Joyce Overheul, Rory Pilgrim, Allen Ruppersberg, P. Struycken and Jan Vercruysse.

An old saying tells that “one picture is worth a thousand words”.

Still, one often finds themself reading an informative text besides the picture. The viewer relies on the idea that a text’s legibility is essential for making meaning, that without it, the pictorial stays partially unexplainable. A distinction is made between looking and reading. How does such a distinction act when the text enters the canvas, when the text becomes a part of the picture?

Ever since Picasso and Braque introduced newspaper clippings into their still-lives, the aesthetic potential of a word has not been ignored. It became apparent that the written word is simultaneously material, appealing, and malleable. Artists had started to position language as its own pictorial form, and the written word suddenly became equally important as the painted image.

Woorden Weelde explores words in images, words about images, words with images, and ultimately, words as images.

NL

andriesse~eyck galerie luidt het nieuwe jaar in met een groepstentoonstelling waarin woord als beeld wordt gebruikt, met werk van Carel Blotkamp, Marijn van Kreij, Kim van Norren, Joyce Overheul, Allen Ruppersberg, Rory Pilgrim, P. Struycken en Jan Vercruysse.

Een oud gezegde luidt: "één beeld zegt meer dan duizend woorden".

Toch komt het vaak voor dat men naast een beeld een informatieve tekst leest. De kijker is vertrouwd met de gedachte dat de leesbaarheid van een tekst essentieel is voor het maken van betekenis, dat zonder tekst het picturale gedeeltelijk onverklaarbaar blijft. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen kijken en lezen. Hoe werkt zo'n onderscheid wanneer de tekst het schilderdoek betreedt, wanneer de tekst deel wordt van het beeld?

Sinds Picasso en Braque krantenknipsels in hun stillevens introduceerden, is het esthetische potentieel van een woord niet onopgemerkt gebleven. Het werd duidelijk dat het geschreven woord tegelijkertijd materiaal, aantrekkelijk en vormbaar was. Kunstenaars gingen taal zien als een eigen beeldvorm en het geschreven woord werd plotseling even belangrijk als het geschilderde beeld.

Woorden Weelde onderzoekt woorden in beelden, woorden over beelden, woorden met beelden en uiteindelijk woorden als beelden.

Download Press Release NL_EN

>