(EN)
We are delighted to invite you to the opening of our first exhibition of the new gallery season. It is an honour to begin with Peter Struycken with whom we have worked for more than 25 years. P. Struycken (The Hague, 1939) has been researching colour from the outset of his artistic career. Fascinated by the complexity of colour in the everyday world, which is visible to everyone, he looks at it without preconceived value judgement and, in his artwork, dedicates himself to studying its infinite variability, coherence and mutability.
As the title suggests, this exhibition focuses on colour changes in two and three dimensions, over the period from 1979 to 2014. They are visually unlimited spaces in which colours are ordered and changed using process algorithms. This produces astonishing visual images. Struycken devised this concept in 1976 and has used it throughout his entire oeuvre. In using algorithms so intrinsically to make work, Struycken is undeniably a pioneer, and unique.
The exhibition presents photographic works from 1979 and the early 1980s (FIELD 29, 9 phases and SHFT 30 and 31) that can be considered a small cross-section of an unlimited structure. At the centre is the renewed 1981 edition SHFT34, 30 screens with an in-built computer measuring about 10 x 10 cm, each showing different image sequences in an unlimited space for which Struycken used light to mix a palette of 256 colours. DISCS 2 1997/2014 is on view in the gallery’s rear space, and covers the entire wall.
For this exhibition, Struycken wrote an accompanying text for each work, which is available to visitors in the gallery.
---------------------------------------
(NL)
KLEURVERANDERINGEN IN TWEE EN DRIE DIMENSIES 1979-2014
Met plezier nodigen wij u uit voor de opening van onze eerste tentoonstelling van het nieuwe galerie seizoen. Het is een eer dit te kunnen starten met Peter Struycken met wie wij al meer dan 25 jaar samenwerken. P. Struycken (Den Haag, 1939) onderzoekt kleur al vanaf zijn vroege kunstenaarschap. Gefascineerd door de complexiteit van kleur in de voor iedereen zichtbare alledaagse wereld bekijkt hij haar zonder vooropgezette waarde en wijdt hij zich in zijn kunstwerken aan het bestuderen van haar grenzeloze afwisseling, samenhang en veranderlijkheid.
In deze tentoonstelling staan zoals de titel al aangeeft kleurveranderingen in twee en drie mensies centraal over de periode van 1979 tm 2014. Het zijn visueel onbegrensderuimten waarin kleuren procesmatig, met behulp van algoritmen, geordend worden en veranderen. Het levert verrassende visuele beelden op. Struycken heeft dit concept in 1976 bedacht en er zijn hele leven mee gewerkt. In het zo intrinsiek gebruiken van algoritmen voor het maken van werk is Struycken beslist een pionier en uniek.
De tentoonstelling toont fotowerken uit 1979 en de vroege jaren ‘80 (FIELD 29, 9 fasen en SHFT 30 en 31) die als een kleine doorsnede van een onbegrensde structuur beschouwd kunnen worden. Centraal staat de hernieuwde editie SHFT34 uit 1981, 30 beeldschermen met ingebouwde computer van ca 10 x 10 cm, die elk een verschillende beeldopvolging laten zien in een onbegrensde ruimte waarvoor Struycken met licht een palet van 256 kleuren mengde. In de achterruimte van de galerie wordt DISCS 2 1997/2014 wandvullend getoond.
Voor deze tentoonstelling schreef Struycken per werk een aanvullende tekst die in de galerie ter inzage ligt.